Dalam sebuah acara resmi atau formal pasti tidak terlepas dari peranan seorang pembawa acara. Pembawa acara berperan sangat penting dalam membawa dan menghubungkan bagian-bagian dalam suatu acara seehingga dapat terlaksana dengan baik dan sesuai yang diharapkan. Dalam kebudayaan Jawa, seorang pembawa acara bisa kita sebut dengan "Pranatacara" atau "Pranata Adicara". Mereka bertugas untuk mengatur jalannya seuatu acara dengan memakai bahasa (dalam hak ini adalah bahasa jawa yang baku) dan biasanya mereka menggunakan pakaian-pakaian adat Jawa, seperti blangkon, beskap, keris, dan sebagainya.
Untuk kesempatan kali ini saya akan menjelaskan beberapa hal mengenai pranatacara, akan tetapi saya akan menyajikan materi ini dengan memakai bahasa Jawa. Berikut ini adalah penjelasannya.
Pengertian
Pranatacara
Pranatacara yaiku
satunggaling paraga ingkang nggadahi jejibahan nglantaraken titi laksana ing
satunggaling upacara temanten, kesiprahan, resmi/formal, pepanggihan, pasamuan,
pengajian, pentas, lan liya-liyane.
Misale wonten ing
tata upacara adat temanten Jawi, pranatacara nduwe tugas nglantaraken titi
laksaning adicara ijab, pawiwahan, begalan, lan penghargyan. Senadyan mekaten
adicara ijab kadhang kala ngadheg piyambak mboten kagarba kaliyan adicara
pawiwahan, begalan, lan panghargyan ing acara temanten. Ing upacara kasiprahan
juru paniti laksana nglantaraken tata upacara pangrukti utawa pametaking layon.
Ingkang Perlu
Digatosaken Pranatacara
Anggenipun dados
pranatacara kudu nggatosaken punapa ingkang wonten ing tata cara pranatacara
yakuwe :
- Pranatacara kuwe kudu saged nguasai : wiraga, wirasa, wicara, lan wirama.
- Jejibahaning pranatacara lumrahe inggih prasaja.
- Kudu pinter-pinter ngaturaken acara satunggal baka satunggal menawi ing acara menapa kemawon. Tuladha : "Acara sepisan menika... Dhumateng Bapak/Ibu... sumangga. Lajeng ngaso riyin. Acara kaping kalih menika... Lajeng ngaso." Mekaten salajengipun ngaturaken acara satunggal baka setunggal kanthi rampung. Nalika para tamu ngunjuk, pranatacara inggih melu ngemum. Nalika para tamu saweg dhahar, pranatacara ugi ndherek nedha supados acaranipun saged mlampah ingkang urut, baku, lan prasaja.
Apa bedane Pranatacara
karo Pranata Adicara?
Pranata adicara
saged ngisi acara damel regeng ngrengenging swasana, mboten sepa, sepi, samun.
Pranata adicara mboten badhe katelasan wicara serta perkawis ingkang kawedhar
(materi/bahan) kangge ngisi swasana. Sanajan kedah 2-3 jam micara. Kajawi
menika pranata adicara saged ngolah acara menapa kemawon, tanggap ing sasmita
saha swasana, satemah saged damel putusaning adicara kanthi laras tur leres.
Paugeraning Pranatacara Adicara lan Pamedhar Sabda
Pranatacara
ingkang asring dipunsebat Master Of
Ceremony (MC), pambiwara, pranata adicara, pranata titlaksana, pambyawara,
utawa pranata laksitaning adicara, inggih punika paraga ingkang tinanggenah
nata acara ingkang bakunipun, ayahanipun inggih punika nglanteraken
cak-cakanipun acara wonten ing pepanggihan, pasamuan upacara ingkang sampun
rinantam.
Pranatacara
nyepeng peranan ingkang ageng, dados punjering kawigatosan, amargi regeng,
rancak, nges lan mbotenipun satunggaling adicara seperangan ageng dados tanggel
jawabipun pranatacara. Saksinteno kemawon para paraga ingkang magepokan kaliyan
lampahing adicara utawa pawiwahan mboten saged tumindhak pyambak-piyambak
menawi dereng wonten atur saking pranatacara.
Sakjatosipun,
pakaryan pranatacara mekaten sanes satunggaling pakaryan ingkang awrat/angel,
awit saksintena mawon priyantun ingkang mboten nandhang tuna wicara utawi
ingkang kedaling lesan mboten cetho, tamtu saged nindakaken pakaryan
pranatacara kasebat. Ananging ingkang kathah sami ajrih dhumateng tuna
dungkaping basa.
Ananging babagan
punika mboten ndadosaken pepalang, amargi basa mekaten kathah sanget
pacopanipun, pramila satunggal lan sanesipun priyantun saged ngginakaken basa
ingkang pundi kemawon, jer leres pikajengipun cak-cakanipun, saha gampil
kasuraos dening saksintena ingkang sami midhangetaken.
Amrih jejibahan
saged kasil kanthi sae, pranatacara saha pamedhar sabda kedah saged ngrengkuh
sarat sarana ingkang baku, inggih punika :
1. Swara
Kedaling lathi
kedah kagladhi, supados saged langkung cetha medaling swanten, pranatacara saha
pamedhar sabda kedah saged mapanaken swanten ingkang awrat, cekapan, utawi
inggih trep kaliyan swanten iringan gendhing.
Pangolahing
swanten kedah wajar, cetha, tegas mboten ketawis sanget menawi kaolah. Ing
babagan swanten menika, pranatacara kedah wigatos datheng swaraning aksara
swara (ucapan), langkung-langkung beda-beda mingsad-mingsudipun ing tembung
lingga saha tembung andhahan.
Wirama ugi kedah
kagladhi kanthi saestu supados sekecar kamirengaken, kados pundhi rindhik
rikatipun, mandhap minggahipun, sampun ngantos kasesa, ananging ugi sampun
ngantos nglentrek sanget. Gladhi olah swara punika kedah pikantuk kawigatosan
ingkang mirungga, amargi punika dados satunggaling sarat baku kagem pranatacara
saha pamedhar sabda.
2. Busana utawi
ageman
Ajining raga
gumantung busana, mila babagan busana punika inggih kedah pun gladhi saengga
jejibahan pranatacara saged kalaksanakaken kanthi sae. Anggenipun ngadi busana
kedah kajumbuhna kaliyan keperluan womten ing upacara punapa ingkang badhe
dipunayahi. Jejering pranatacara saged katingal ngrengreng menawi karengga
swanten, raga lan busana ingkang pantes. Pangudinging busana saged ngetrepaken
kaliyan rupa utawi wrananing busana kaliyan kulit, sareng make up, saengga
katingal pantes kaliyan papan panggenan, mboten nyolok tuwin samadya kemawon.
Wonten ing
babagan mangagem busana punika, saestu sae sabda pangandikan kanjeng shunan
Pakubuwono IV ingkang sampun panjenenganipun kanjeng susuhunan sabdaaken
dhumateng para sentana saha kerabat keraton kasunanan Surakarta Hadiningrat,
inggih punika : “Nyandhang menganggo iku
dadiya sarana hamemangun manungsa njaba njero, marmane pantesan panganggorina,
trapna traping panggonan, chundukna marang kahananing badanira, wujud lan
wernane jumbuhna kalawan dedeg piadeg miwah pakulitan.”
Pramila babagan
busana menika kedah pun gladhi ingkang sesae-saenipun dening pranatacara, amrih
sae kasilipun tumrap sadayanipun, lagkung sae ugi kagem para pranatacara ing
sakderengipun ngayahi jejibahan dados pranatacara. Busana punika saenipun kedah
dipunrembag kaliyan panitya, amrih hasil ingkang dipunkajadaken sae wontenipun.
3. Subasita
(Trapsila)
Trapsila (tata
krama) kedah pun gladhi ingkang sae, amargi trapsila ingkang kirang saged
ngirangi kewibawanipun pranatacara. Solah bawa sampun ngantos kedamel-damel
langkung sae bilih solah bawanipun prasaja kemawon, anteng, manteb ananging
mboten kaku.
Ewah-ewahanipun
pasuryan ugi kedah kaudi ingkang sedaya wau saged nggambaraken isine penggalih,
ingkang lajeng jumbuh kaliyan swasana, sapertos, bilih wonten ing pawiwahan
saha panghargyan, pasuryan binger sumringah lan ramah awit prastawa menika
ngemu suraos suka, kabagyan, lan kebungahan. Wonten ing sripah, pasuryan kedah
mboten katingal binger sumringah, amargi punika tamtu mboten jumbuh kaliyan
swasana saha raos manah kaluwarga ingkang nembe nandang duka/bela sungkawa.
4. Basa lan
Sastra
Basa lan sastra
ngawujudaken kabetahan ingkang baku tumrapipun priyantun ingkang nembe ngayahi
tugas dados pranatacara. Basa inkang kaginakaken kedah miturut tuntutaning
sastra ingkang leres, pamilihing tembung ingkang lajeng dipunronce kados ukara
trep, luwes,sae, wusana sekeca kepireng ing asanesipun.
Kanthi
pangertosan ingkang sae, babagan basa lan sastra pranatacara saged ndapuk
mocap,, tembung, ukara lan wacana kanthe laras tur leres.
- Laras : pranatacara saged ngrantam utawa mbabar titilaksana sing trep kaliyan swasana.
- Leres : pranatacara saged nggunakna basa sing trep kaliyan parasastranipun.
Baca juga : Teknik-teknik dadi pranatacara lan bahasa-bahasa sing biasa digunakake
Pathokan-pathokan
supados pakaryan pranatacara pikanthuk hasil ingkang sae
- Ing babagan basa migunakake basa ingkang trapsila, wijang prasaja ananging gampil ketampi dening para tamu.
- Tanggap ing kawontenan supados panghargyan saged regeng.
- Mangertosi rantaman-rantaman badhe tumapaking adicara kanthi permati, serta kedah tanggap ing kawontenan.
- Mangertosi asma-asma para paraga ing saklebeting pawiwahan kanthi jangkep sak imbuhanipun.
- Tansah sesambetan kaliyan kadang pranata pita swara supados nyamektakaken gendhing-gendhing kang ngiringi lelampahaning adicara.
- Tansah sesambetan kaliyan poran paraning pawiwahan supados enggal magertosi mbok bilih wonten ewah-ewahan adicara.
- Trengginas mutusaken samukawis murih pawiwahan mboten katingal kisruh.
Dari beberapa materi di atas, kesimpulannya adalah Pranatacara merupakan seorang tokoh yang berkewajiban untuk mengatur dan melaksanakan bagian demi bagian suatu acara secara runtut dan sesuai dengan apa yang direncanakan. Selain itu, seorang Pranatacara harus berwibawa, sopan, santun, serta dapat mengatur dan menyesuaikan suasana yang sesuai dengan jenis acara yang dibawakan. Oleh karena itu, menjadi seorang Pranatacara tidaklah mudah karena selain harus fasih dalam berbahasa Jawa, ia juga harus melaksanakan berbagai tata cara, tata ucap, dan unggah-ungguh (etika) dalam kebudayaan masayrakat Jawa yang beragam jenisnya.
EmoticonEmoticon